Setelah 13 tahun dalam persembunyian, akhirnya kepala penyembelih muslim di Bosnia Herzegovina ditangkap.

Apabila berbicara tentang Radovan Karadzic, maka luka lama umat Islam di daerah Srebrenica 15 tahun dahulu wajar disorot kembali.

Wajah berbeza Karadzic. Kiri, wajah pada tahun 1995 sewaktu menjawat tugas sebagai Presiden Serbia dan kanan, terkini ketika ditangkap menyamar sebagai pengamal perubatan alternatif.

Golongan yang memusuhi umat Islam ini sentiasa wujud dan menjadi seteru kita. Dek kerna busuk hati mereka tak akan sekali-kali mereka senang duduk melainkan setelah melihat umat Islam diganyang seganyang-ganyangnya.
"Dan orang-orang yahudi dan nasrani tidak akan rela kepadamu(Muhammad) sehingga engkau mengikuti ajaran mereka. Katakanlah sesungguhnya petunjuk Allah itu petunjuk(yang sebenarnya)"
Al-Baqarah: 120
Maka mereka yang berbuat kezaliman, demi Allah tidak akan terlepas dari balasan selayaknya bagi mereka. Kalau tidak di dunia, mahkamah Allah di akhirat pasti termaktub hukuman yang dahsyat lagi tidak terbayang.

JANJI ALLAH

Adapun di Bosnia, Kosovo, Kashmir mahupun Palestin. Kalian wakil kami di sana. Jihad kalian ditagih di sana. Doa kami diiringi dari sini. Bukan doa sahaja, amal Islami jadi tuntutan.
"Apakah kamu mengira bahawa kamu masuk syurga padahal kamu belum datang kepada kamu (cubaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan digoncang (dengan pelbagai cubaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "kapankah datang pertolongan dari Allah?" Ingatlah pertolongan Allah itu dekat."
Al-Baqarah: 214
P/S: Di Maktabah Dar es-Salam ada dijual berkenaan Tragedi Srebrenica dalam Bahasa Inggeris. Dapatkan untuk bacaan masing-masing sebagai cakna kita kepada warga Bosnia.Tak pun digeledah laman maya ini untuk dibaca perihal mereka.