Cuti kali ni saya ingat padat dengan daurah dan kelas tafaqquh, rupa-rupanya penuh dengan jaulah.

Saya yang sedia gelap ini kini sudah sebatang arang. Baca elok-elok, batang arang, bukan batang kara. Hangit! Penangan mentari mesir yang membakar kulit.

Belum pun sempat saya kisahkan Jaulah Matruh dan Siwa, Jaulah Damanhur-ALex-Mansoura tersenarai sudah di list item untuk dimuatkan di Dalam Jiwa Hamba. Entah bila boleh tercatat di sini.

EXAM: AN ANALITIC REVIEW

Saya berkira-kira untuk melakukan post mortem berkenaan exam tahun ini yang teruk merudum. Terjunam sedikit sebenarnya, tapi Alhamdulillah masih dihadiahkan Allah Jayyid Jiddan.

Sepanjang sesi 2007/2008 saya duga banyak silap salah yang saya lakukan. Semua ini hasilkan natijah yang saya raih sekarang. Mindsetting, cara study dan macam-macam lagi saya bedah siasat.

Sebelum itu saya tayangkan result yang tak seberapa ini pada pembaca. Malu sebenarnya.

Result yang tak seberapa. Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.

PERTAMA: MATLAMAT YANG TERSASAR

Sekiranya perkara pokok tidak menepati yang sepatutnya, rosak segalanya. Pohon yang tumbuh dari baka yang buruk, buahnya tidak lebat lagi buruk tuaiannya. Kerap kali saya lari dari matlamat Mardhatillah. Datang kelas bukan mencari hambatan redha ilahi, tapi kerana nak jumpa si dia. Selak buku bukan kerana Allah, tapi dek sibuk kejar silibus.

Gagal jawabnya. Sia-sia.

Penat yang kerugian. Hasilnya tiada berkah.

KEDUA: FOKUS YANG SERING LARI

Bukan salah fokus. Salah saya. Tidak mampu untuk kekal dalam fokus unggul. Saya selalu impi fokus waktu di DQ dulu. Ya, hafal Qur'an perlu akan fokus yang kekal lama lagi jitu. Kini, buka buku fikiran terbang melayang. Berangan!

Dasar pisang berangan. Berangan pisang sedap dimakan. Berangan manusia tiada guna.

Baca apa pun susah masuk.

Berangan-angan

KETIGA: MULA LAMBAT

Ini kesilapan yang sering dihambur kutuk dan maki pada diri. Kerana ia mengundang keluh kesah di akhir waktu.

"Ish, awat la Ammar hang mula study lambat? Aih, apa nak jadi ni"bukan orang lain cakap. Diri ini juga.

Sudah maklum sebenarnya bahawa tahun dua di Universiti Kaherah ini jalannya sukar, panjang dan berliku. Tapi susahnya, jauhnya, bengkang-bengkoknya tak tertanding dengan jalan dakwah. Tapi menempuh kehidupan di tahun dua ini ringan jika sedia dari awal.

Sungguh, tak tipu. Tanya sapa-sapa.

KEEMPAT: MASUK KULIAH TANPA PERSEDIAAN

Rugi andai kata susah payah kita ke kuliah tidak memadai dengan apa yang kita perolehi di dalam kelas. Persediaan yang mantap, preview sebelum ke kelas, saya kira hasilannya lebih maksimum.

Sudahlah ke kuliah kosong, balik review pun tidak. Kosong-kosong.

Lalu bila diselak kembali topik-topik lama, dirasakan seolah-olah yang ditatap itu ilmu baru. Langsung tiada idea dalam benak fikiran. Insaf la Ammar.

KELIMA: LATIH TUBI SOALAN

Ini antara perkara yang saya tak buat melahirkan kekesalan.

Tambahan lagi, struktur soalan baru-baru ini dalam semua subjek berbentuk perangkap. Mungkin ada beberapa soalan ihsan yang diajukan.

Sebagai contoh, soalan Fisiologi yang menghendaki disenaraikan hormon yang mempengaruhi kawal atur Glukosa. Jawapannya tidak akan didapati pada satu muka surat sahaja. Berhajatkan belekan dan selakan.

Fahami dan kuasai kehendak soalan. Insya Allah akan mudah menjawabnya.

Kata Isa,"Kadang-kadang ana bukan baca semua sangat. Tapi cuma terer sket dalam spot dan faham soklan."

Itu sahaja yang saya mampu kongsi
Apalah sangat diri ini yang serba kurang
Cuma punya silap untuk dikoreksi
Yang sudah dibedah kita laporkan
Moga yang lain dapat tumpang sekaki.

Seronok rasanya bila buka emel baru-baru ini dalam folder perubatan_mesir. Jemputan walimatul urus dari Tuan Presiden PERUBATAN, Tengku Abdul Kadir Tengku Zainal Abidin dengan pasangan pilihan serta Ahmad Syazwan Ahmad Nordin dengan Asma Abdullah. Masing-masing mengadakan kenduri atau bekwah pada awal dan pertengahan Ogos.

Tertunggu-tunggu emel dari saudara Ahmad R****** mengundang teman-teman gen6 ke walimatul urus anjurannya.

Wallahu'alam.

Berlatarbelakangkan pantai di Hamam Cleopatra