Berapa hari ya? Eh, ya Allah! Sudah 11 hari.

11 hari Dalam Jiwa Hamba dibiarkan berdebu. Maaflah aku oh Dalam Jiwa Hamba. Tak sempat hendak ceriakan dirimu sepanjang perkelanaan ini.

Harus diceritakan di sini, saya sebernarnya 11 hari tidak pulang ke rumah. Merantau dari rumah turun ke KL. Kemudian melintang sambil mendaki, langsung ke Kuala Terengganu. 2 hari di sana, kembara diteruskan ke Kelantan.

Alhamdulillah, walau ribuan duit dihabiskan, walau dalam kepenatan berpuasa saya bermusafir, walau hari pertama Ramadhan berbuka di rumah orang, walau terpaksa beberapa kali terawih di dalam bas, namun saya puas. Bertemu puluhan teman, juga mengutip mutiara berharga dari mereka.

Terima kasih sahabat-sahabat, pakcik makcik, kawan-kawan dan mereka yang mudahkan urusan musafir saya. Moga Allah ganjari jasa baik kalian serta gandakan dalam berkah Ramadhan ini.

YA RAMADHAN

Rupa-rupanya sekejap saja masa berlalu. Ramadhan yang lalu rasanya baru bertemu seketika lalu. Sedar-sedar hari ini sudah masuk hari kelapan kita berpuasa. Allahu Akbar! Apa yang sudah aku lakukan untuk Ramadhan ini?


Ramadhan ini datangnya dalam pakej. Kalau sudah datang dalam pakej tidak boleh hanya diambil satu tinggal yang lain. Hasilnya tidak setimpal. Impaknya tidak maksima.

Hari itu, di Pertama Kompleks, ketika lama menunggu henset dibaiki, si Cina itu suruh pergi minum dulu. Balas Sahel, "tak boleh la tokei, puase la."

"Oh ya ka, sori..sori. You puase penoh ka? Kasi tahu betul-betul".

"Ya la, kami olang baek-baek ma, tarak tinggal-tinggal".

"Bagus la, tapi you tak boleh tahan makan saja, you kena puase mate skali oo".

Kalau si cina tahu Ramadhan ini datang dalam pakej, apakah si Melayu Islam tidak sedar akan hal ini?

"Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka dia akan diampuni dosanya yang terdahulu"
(HR. Bukhari – Muslim)
LAUNGAN IHYA RAMADHAN

Ayuh kita laungkan slogan 'Ihya Ramadhan'. Perjuangkan ini dalam sebulan tempoh berkampung di dalam Madrasah Ramadhan. Kalau dalam PKR slogan 'REFORMASI' manakala dalam UMNO dengan 'HIDUP UMNO' telah menjadi pembakar semangat mereka untuk terus berjuang, maka semarakkanlah syu'ur kita dengan rasa penuh keimanan untuk terus bermujahadah dalam Ramadhan.

Laungkanlah dengan nada kamu sendiri. 'IHYA RAMADHAN'! 'IHYA RAMADHAN'! 'IHYA RAMADHAN'!
Ramadhan - Ramli Sarip