Rupa-rupannya memang tempat kita menulis mempengaruhi karya kita. Saya memang tidak berapa percaya. Tapi sejak saya pulang ke Malaysia, saya rasa pendapat ini berasas.

Saya sendiri untuk meneruskan penulisan dalam blog ini agak kontang idea. Mungkin di Mesir, apabila kerap mendampingi kelas-kelas tafaqquh, juga melazimi pembacaan buku serta blog, ada saja yang terlintas untuk disampaikan. Patutlah Faisal Tehrani apabila menulis Bedar Sukma Bisu, sebahagian besar masanya dihabiskan di Chiang Mai. Ada mood, kata orang.

Tak apalah, tulis sahaja kalampuncak. Kalau ada manfaatnya, moga sahabat yang lain peroleh tempias hujan manfaat.

Sedikit semperna MERDEKA

****
MERDEKA

51 tahun usianya. Apa kata orang? Merdeka?

Ish, merdeka yang masih jauh. Kalau hanya bumi bertuah Malaysia ini, bebas secara rasmi dari cengkaman kapitalisme British 31 Ogos 1957, tapi belenggu sekularisme serta bahana nasionalisme ganas membaham jiwa dan pemikiran anak bangsa, khasnya yang Muslim, jangan bilang inilah kemerdekaan yang kita agung-agungkan.

Juga kalau diri ini terasa masih terus merdeka tanpa ada rasa perhambaan dan ketundukan pada Rabbu Jalil, kalianlah yang pada malam 31 Ogos nanti akan terjerit-jerit seperti lagak manusia bodoh kerana tidak memahami erti kata merdeka yang sebenarnya!

Pada teman-teman sekalian, selamilah rasa merdeka ini dengan rasa perhambaan pada Tuhanmu. Dengan itu, kalian menjadi mulia. Mulia di sisi Rabbi.