Get this widget | Track details | eSnips Social DNA




Assalammualaikum semua syukur dikurniakan oleh Allah kesihatan dan kekuatan, hari ini 27/7/09 merupakan hari ulang tahun kelahiran anakanda ‘Ammar yang ke-21. Pada hari kelahirannya yang ke-20 ummu telah menghantar sms yang berbunyi seperti berikut:

Selamat menyambut ulang tahun kelahiran ke 20. Mudah2an angka 2 menyebabkan along lebih matang dalam iman dan takwa"

Tetapi pada hari kelahiranmu kali ini nak, apa yang boleh umi ucapkan adalah doa ini anakku yang amat umi kasihi dan rindui, InsyaAllah nak kita jumpa di sana.

“YA ALLAH KAU AMPUNI DOSAKU DAN DOSA ANAKKU MUHAMMAD AMMAR DAN YA ALLAH KAU JADIKANLAH KUBURNYA SEBAHAGIAN DARI TAMAN-TAMAN SYURGA DAN TEMPATKAN DIA DIKALANGAN ORONG-ORANG BERIMAN”

Memang benar anakku iman dan takwa adalah penting dalam kehidupan ini supaya kita kembali kepadaNYA dalam keadaan yang diredhai, ummi bangga dengan mu nak, wahai anak-anak ummu marilah kita ambil islam cara hidup, kita teguhkan iman dalam hati kita, teruskan istiqamah dalam tarbiyah islam. Akhlak yang baik itu lahir daripada kefahaman iman yang sebenar dan menghasilkan insan yang bertakwa, tidak ada nilai iman jika tidak disertai oleh akhlak .

Ini seperti dibayangkan oleh Rasullulah SAW dalam sabdanya: sewaktu beliau ditanya

“Apakah deen itu?”Beliau menjawab dengan sabdanya: “ (Deen itu) adalah akhlak yang baik.”
(Hadis riwayat Muhammad Ibn Nasr al-Maruzi secara mursal)

Akhlak merupakan amal paling berat yang diletakkan dalam neraca hamba pada hari kiamat . Sesiapa yang rosak akhlaknya dan buruk amalnya tidak akan dipercepatkan hisab.
Rasullulah SAW bersabda:

“Tidak ada satu perkara paling berat yang diletakan dalam neraca hamba di hari kiamat kelak lebih dari akhlak yang mulia.”

Hadis riwayat Abu Daud dan Thirmidhi daripada Ad-Darda dan Thirmidhi berkata: Hadith ini: Hasan sahih

Kalau kita nak nilai akhlak, dia merupakan intipati untuk beribadat dalam islam, jika tidak ada akhlak maka ibadat itu hanya adat resam dan gerak laku yang tidak mempunyai nilai dan faedah.

Firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya solat itu mencegah dari perkara jahat dan mungkar.”

Al-ankabut :45




Ummu ingin berkongsi dengan beberapa sms daripada berpuluh-puluh sms yang telah diterima oleh kami sekeluarga semasa permergian anakanda agar dapat menjadi pendorong dan semangat untuk kembali mengambil islam sebagai cara hidup kerana kita tidak akan rugi jika akhlak islam dijaga semasa hidup Allah akan memuliakan kita jika kita membantu dalam memuliakan agama Allah dimuka bumi ini.

Sms ini masyaAllah amat memberi semangat dan kekuatan dalam mengharungi ujian ini, di antaranya seperti berikut:

1.Hrp semuanya telah selesai dgn sempurna. Hati Along asyik teringat kat kak siti. Doa along sekeluarga, arwah d temptkn bsama kekasih2Nya. Yakinlah kak siti, ammar adalah syuhada yg telah dpilih oleh Allah. Tabahkn hati. Dugaan yg amat besar ini telah Allah janji ganjaran yg amat besar. Salam Sayang dr along, nik dan nurin buat k siti, abg zul dan anak2.

2.Slm mkcik, pkcik,sy …… juni0r akhi ammar. Takziah mkcik, pkcik. Akhi ammar pegi dl kdaan mulia. Sume org myebut2 kbaikan beliau d dunia. Moga beliau mjadi bualn pduduk lngit jga. Allah hndak mgingtkan kte yg lupa. Namunwatak utamanya bknlah calang2 org.Moga Allah mnempatkan beliau d syurgaNya

3. Salam pkcik. Sy kwn ammar. Sy sgt mgenali dia. Dia mrupakan seorg yg peramah, b’tnggunjwb dan fikrah yg matang. Insya Allah dia pergi sbgi seorg yg syahid dunia. Hrp pakcik tabah mnerima berita ni. Sy nmpk wajah seorg yg tenang di wjh ammar sblm dia dimandikn. Sy pasti akn rindu sahabt yg baik sepertinya.

4.Salam ukh.Fatimah, moga setabah ibu syuhada’. InsyaAllah, anaknda trcinta tu tlah Allah kurnia syahid mnuntut ilmu.Anti juga Allah bri ganjaran besar, telah mndidik rijal yg Allah redhai. Slm takziah dr kami d johor.

5. Mg umi sekeluarga trus ditingkatkn drjt dcc Allah melalui smua prcturanNya Yang Maha Sempurna. Bl bc blog yg ummi tulis, sy jdi terkesima. Maha Hebat Allah yg menjadikn ummi skeluarga setabah itu. iAllah ummi, redha+ksh syg Allah bkn shj pd y tlh pergi,ttp buat mereka yg sbar dlm ujian...

6.Pemergian arwah ammar yg kita semua kasihi sememangnya mberikn satu perubahn hati dan minda kpd sy dlm mnjdi insan yg diredhai allah...terima kasih sekali lgi ummi...salam

7.Mg terus istiqamah dlm jln ini, dipinjamkan khgtan jiwa Allahyarham utk terus memburu ahkirat,trima ksh ammar, krn melaluinya sy bljar pelbagai perkara, salam ukhuwah fillah.

8.Salam ummu ammar, minta maaf banyak2 kerana saya menghantar msge ini tanpa umi mengenali saya .. terlebih dahulu saya ingin mengucapkan takziah kepada umi dan juga seluruh ahli keluarga di atas kembalinya arwah ammar ke rahmatullah …semoga umi terus kuat , sabar serta tabah dengan ketentuan dr Allah SWT ini… saya teramat kagum dengan kekuatan dan ketabahan umi. Saya kagum dengan cara umi mendidik arwah ammar…, saya ingin sekali mengenali ummi

9.Umi, saya tak pernah mengenali dengan arwah ammar, namun semenjak dapat tahu berita ammar di internet dan juga blog arwah… saya kagum dengan budi pekerti arwah..umi, saya juga mahu seperti arwah ammar walaupun saya seorang wanita dan masih menuntut ilmu di bumi England ini…penulisan umi dan juga arwah serta sahabat2 arwah yg lain diblog benar memberi kesan kepada saya umi..

10.Saya berdoa semoga umi dan keluarga sentiasa berada di bawah limpah rahmat Allah SWT.. amen..saya ingin menjadi seorang wanita yang solehah umi… laksana anak-anak akhirat…doakan saya wahai umi yg saya kagumi dan kasihi..jaga diri baik2 umi…

11.Saya akan lakukan yg terbaik utk islam dan juga pada ibu dan ayah…. Walaupun saya tak pernah kenal dgn arwah Ammar, namun hati saya sangat2 tersentuh hingga mengalir air mata, ummi sungguh besar pengaruh arwah pada saya … saya berdoa semoga ummi terus kuat dan tabah … terima kasih banyak2 wahai ummi yg amat saya kasihi… jaga diri ummi baik2

12.ummi xknl izh tapi selalu bce cter ttg arwah, izh hrp umi dpt tlg izh m’jd gadis solehah, izh bkn dlm golongan gds2 yg pndi ttg agama tp m’bce ape yg umi tls n story about arwah, buatkan izh ingin b’ubh. Hpfly umi sudi menjadi pendorong izh..

13.Termakbul sdah dpa2 kite sjk ‘mujahdi ammar’ kecil. Keletahannya yg sentiasa mdebarkan hati2 kte masa kecil, kita sering mpanggilnya mujahid. Panggilan yg tidak pernah lekang dr ummu ammar n rakan taulan. Ku tahu, dearian airmatamu wahai ummu ammar …deraian jernih y druangi rasa bahgia dan bangga serta puas kerana kau tahu menjalankan spenuh amanah ‘titipan Allaha’ ini. Sesungguhnya aku rasa bangga dpt bkongsi kasih dgn ammar masa msa mujahid ini kecil dulu.Terima kasih kerana ummu ammar meruangkan aku antara insan yg mbelai ammar dalam pjlnan ammar meraih syahid.Aku bangga spt bangganya ummu ammar . Wahai ummu ammar, kau telah bjaya bjual beli dgn Allah. Kau telah mendpt hasil pulangan y plg mahal …Senyuman kembali pd kekasihnya y menanti diiringi titisan hujan rahmat dr langit dd subuh yg hening…ya di saat hdirnya ke dunia dlu, bgtu jua saatnya ammar di semadikan … kau ummu ammar hebat…tamanmu melahirkan mujahid syahid. Aku hayunkan lg pena ini buat catatan n inspirsi generasi kte n seluruh alam..


14.Salam ukh. Fatimah, moga sntiasa dlm rahmat n redha Allah. Dari jauh ni JB dpt k.ani rasai…, anti tabah dgn ketentuan Allah Maha Suci. Allah yg mganugerahkan rijal deen yg tlh dredhaiNya n pulang mempersembahkan cinta abadi seindah yg diperolehi al-khansa’ dgn syahid putra2nya

15.Salam . Bersabarlah sesungguhnya sabar itu cantik. Semoga Allah gantikan apa yg luput dgn yg lebih baik. InsyaAllah ruhnya berada jln kebenaran.

16.Barang siapa yg beriman dan menerima hakikat bhw Allah x mnjlnkan qada’ dan takdirNya dgn sia-sia, tenteramlah hatinya dan yakinlah disebalik sesuatu yg menyusahkan ada sesuatu yg hanya diketahui oleh Allah Dan mungkin mempunyai kebaikan yg banyak. Omar al telmesani.

17.Aslm, takziah dr ….. didoakan semoga Allah SWT memberi kesabaran, ketabahan utk anti sekeluarga dlam menghadapi ujian dariNya jua, sesungguhnya yg kita ada adlah pinjaman dr Allah swt jua.

18.Takziah pakcik dan makcik akhi ammar pergi dlm keadaan mulia, semua org menyebut2 kebaikan beliau di dunia, moga beliau menjadi bualan penduduk langit juga. Allah hendak mengingatkan kita yang lupa, namun watak utamanya bukanlah calang2 orang. Moga Allah menempatkan beliau di syurgaNya, Ameen

19.Salam pakcik saya kawan Ammar, saya sgt mengenali dia. Dia merupakan seorang yg peramah, bertnggungjawab dan fikrah yang matang. InsyaAllah dia pergi sebagai seorg yg syahid dunia. Harap pakcik tabah menerima berita ini. Saya nampak wajah seorang yang tenang di wajah Ammar sebelum dia dimandikan. Saya pasti akan rindu sahabat yang baik sepertinya.


Wallahu’lam