Arwah 'Ammar 3 tahun dalam kenangan
Assalammualaikum semua, hari ini 11 Jun 2012 yang merupakan detik sejarah ummi dan keluarga diuji oleh Allah dengan ujian yang hebat dan terkesan sehinggalah hari ini walaupun telah 3 tahun peristiwa ini berlaku.

Masih teringat2 lagi dan kadang-kadang hati terasa pilu dan hiba mengingatkan peristiwa ini, walaupun ‘Ammar  telah pergi  dah 3 tahun adalah menjadi rutin ummi  setiap jumaat akan mengunjungi ke pusaranya kecuali keuzuran, berdoa dan muhasabah diri kerana ummi juga akan ke sana suatu hari nanti, insyaallah.
Kubur arwah setelah 3 tahun

Sejak peristiwa pemergian arwah, kematian orang yg ummi kenali selalu saja mengunjungi  terutama sekitar April sehingga Jun, contohnya pada 2010 pelajar Matri meninggal dan biras juga meninggal pada bulan November 2009. Tahun 2011, pelajar Matri sekali lagi meninggal dalam kemalangan sekitar bulan Mei dan kakak sulong meninggal bulan April dan akhir sekali pada tahun ini iaitu 2012 sekitar bulan April pelajar SMA Ibrah meninggal juga akibat kemalangan dan pada awal Mei kakak Ummi kedua pula meninggal pada usia 63 tahun juga seperti kakak sulong.

Arwah kakak Ummi yang kedua baru meninggal pada 4 Mei 2012 pada usia 63 tahun

Ya Allah, memang hebat peringatan Mu tentang kematian pada diri ini, tak tahu giliran siapa pula lepas  ini sebab kematian itu pasti tetapi yang tak pasti siapa pula lepas ini, Ya Allah jadikan kematian ku sebaik-baik kematian iaitu dalan keadaan husnul khatimah.

Mari kita hayati hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan Ibn Majah yang bermaksud:

Dan dari Anas, r.a, katanya: “Rasullulah SAW, telah masuk menziarahi seorang pemuda yang sedang berada dalam keadaan hampir mati, lalu bertanya kepadanya: “Bagaimana keadaanmu”? Pemuda itu menjawab: “Aku berharap kepada (rahmat Allah) Ya Rasullulah, dan aku takutkan (balasan buruk) dari dosa-dosa ku”. Mendengarkan yang demikian Rasullulah SAW, bersabda: “Tidak berhimpun dalam hati seseorang dua perkara itu (harap dan takut) pada saat yang seperti ini, melainkan Allah memberikanya apa yang diharapkan dan menyelamatkannya dari apa yang ditakuti."

Ummi mendoakan kesejahteraan dan kebahagian  dunia dan akhirat kepada semua sahabat-sahabat arwah ‘Ammar  yang masih diberi peluang oleh Allah untuk bermuhasabah dan memperbaiki diri agar kebahagian akhirat jangan dilupakan walaupun kehidupan dunia yang dicari.

Sahabat arwah

Kepada semua anak-anak Gen6 selamat menghadapi tahun akhir antum sebagai pelajar perubatan dan mudah-mudahan kejayaan menanti antum semua. Tidak lupa juga kepada sahabat arwah yang belajar Medic di Jordan, tahniah atas kejayaan tahun akhir yang akan menjadi Dr tidak lama lagi, Insyaallah.

“Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat.”

Anak ummi ‘Ammar sekarang benar-benar menjadi anak akhirat yang memang melihat kita semua melalui jendela akhirat, mudah-mudahan Allah ampunkan segala dosa-dosanya, Ya Rabb jadikan kuburnya seluas taman-taman syurgaMu dan tidak lupa untuk semua saudara-saudara ku kaum muslimin dan muslimat dan selawat serta salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, ameen Rabb.