Bertemu kembali, setelah sekian lama blog ini dibiarkan sepi, bukan tak ingat tetapi kematian ideal. Alhamdulillah hanya idea yang mati bukan orangnya yang mati. Marilah kita sama-sama muhasabah kematian sebab inilah satu2nya yang mampu mengegarkan jiwa dan membangunkan iman. Jom muhasabah....

Mati


Mati itu adalah pasti untuk setiap manusia, maka setiap anak Adam berpisahnya jiwa dengan jasad maka terhentilah segala amal yang dilakukan selama jasadnya boleh pergerak. Tiada manusia yang dapat lari dari kematian, semuanya pasti untuk setiap makhluk Allah yang bernyawa. Cuma kita sebagai manusia perlu ada persediaan untuk menghadapi kematian ini. Sebagai manusia yang beriman kita menghadapi sakaratul maut berbekalkan  Tauhid, jiwa pergi dari jasad membawa Tauhid. Jika kesadaran telah dipenuhi dengan “Tauhid” kehidupan kita akan bebas dari azab ALLAH, demikian juga dengan kematian kita.

            Mati pada hakikatnya adalah terbebasnya ruh (ruhani) dari jasad (jasmani). Jadi jadikanlah dalam kehidupan ini ruh (ruhani) kita tidak terkawal oleh jasmani atau tidak terkawal oleh hawa nafsu. Jadilah ruh (ruhani) kita mengendalikan hawa nafsu bukan hawa nafsu yang mengendalikan ruh (ruhani) kita.

Sebenarnya  di sini bukanlah untuk kita melihat matinya jasad tetapi perbincangan yang sebenarnya adalah matinya hati. Adalah beberapa langkah untuk mengawal hati agar ianya tidak mati sebelum jasad yang sebenarnya mati. Kita amat bimbang jika hati kita yang mati kerana orang yang mati hatinya akan berada dalam kegelapan dan tidak mendapat nur Illahi, oleh itu agalah hati agar tidak mati.

Marilah kita sama-sama membina jiwa agar dapat melawan nafsu yang sentiasa mengajak kita untuk menentang Allah kerana hati tidak akan sampai kepada Allah selagi kita melawan nafsu ini.

Hati yang hidup merupakan tempat pandangan Allah di bumi ini dan tempat terpancarnya cahaya Allah.

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah melihat kepada hati kamu” (Hadis riwayat Muslim)

Firman Allah Taala:

“Pada hari Qiamat nanti, harta dan anak-anak tidak berguna kecuali orang-orang yang datang menemui Allah dengan hati yang sejahtera.” (Surah As-Syura: 88-89)

Oleh itu hati kita perlu dididik  sungguh-sungguh dengan Al-Quran dan Al- Hadith supaya hati sentiasa hidup, sentiasa ada hubungan dengan Allah, hati yang  yakin bahwa kita akan bertemu Allah, hati yang yakin bahawa Allah akan mengira segala amalanya, hati yang sentiasa mengharap rahmat Allah dan hati yang takut azab Allah Subhanahu Wata’ala.

Jika dibiarkan hati kita tanpa iman sehingga ianya mati begitu saja, inilah punca menjadi hati yang sangat keras sehingga tidak tidak pernah memikirkan mati dan tidak pernah menitiskan airmata mengingatkan kelemahan diri serta memikirkan azab Allah dan kebesaranNya.

Inilah rahsia kejayaan  Rasulullah di mana Rasulullah berjaya menorentasikan hati para sahabat beliau dengan iman kepada Allah dan iman kepada prinsip-prinsip keimanan yang lain. Sesungguhnya Allah telah menguji iman mereka sehinggalah lahirlah orang-orang yang benar-benar  beriman kepada Allah.


 Akhir kalam, kita memohon perlindungan Allah dari hati yang keras dan mata yang tidak pernah menitiskan air mata dan memohon bantuan Allah agar menjadikan kita hati yang hidup.