Anakanda Ammar Zulkifli semasa menghadiri iftar jamai`e bersama-sama sahabatnya.

Ahlan wasahlan ya ramadhan, tiada apa yang ummu nak tulis pada kali ini cuma nak sentuh sikit pasal ramadhan untuk mengingati diri ummu sebenarnya. Mudah-mudahan ramadhan kali ini memberi kita satu sentuhan baru dalam rangka kita untuk mencari keredhaan Allah subhanahu wataala, mencari mutiara-mutiara disebalik perintah untuk berpuasa, mencari kelebihan-kelebihannya serta mencari kemanisannya. Marilah kita anggapkan ibadat puasa ini sebagai ibadat bulan ramadhan yang terahkir untuk kita agar kita lebih merasai dan rasa takut teramat pada Tuhan Yang Maha Esa, Maha Agong, Maha Melihat..........

Bukan ku cari lemang dan serawa
Tapi ku cari Iman dan Takwa
Tapi ku cari
ibadat sebenar kepada Allah
ibadat latihan penghambaan
Puasa sebagai “ibadat yang tersembunyi”
Puasa sebagi tanda kekuatan iman
Puasa sebagai latihan terus-menerus sebulan penuh untuk menguji integrasi kita

Firman Allah:

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”.

Surah al—baqarah :183

Puasa sebagai satu situasi lingkungan yang sangat menunjang untuk “training” (ibadat individual menjadi ibadat kolektif)

Rasullulah saw bersabda:

“Setiap perbuatan manusia memperoleh pahala dari Tuhannya. Satu perbuatan baik, diberi pahala sepuluh hingga tujuh ratus kali lipat ganda, tetapi Allah mengatakan “puasa” itu khusus bagiKu, dan aku memberinya pahala sebanyak yang Aku kehendaki”.

Sempena ramadhan ini marilah kita muhasabah awal-awal adakah diahkir ramadhan ini :

Dimanakah hasil puasa itu?
Adakah kita merasai ruh ibadat itu yang seharusnya menjiwai setiap tindakan dan perbuatan kita?
Adakah kita merasai manfaat yang sepenuhnya kerana sebenarnya puasa ini bagi berkembang-suburnya kebaikan dan kesolehannya kerana ianya tidak terbatas ?



Poster yang dibeli Anakanda Ammar di Mesir semasa pulang tahun lepas, marilah kita menjadi orang yang disebelah kiri yang faham erti ramadhan yang sebenarnya.



Jomlah kita kejar amalan-amalan seperti dalam poster ini.



Supaya di ahkir ramadhan ini diri kita akan lahir keimanan yang mantap seperti yang digambarkan di pohon-pohon ini.

Wallahu'alam.