Salam semua semua anak-anak, Syukur Alhamdullilah dapat ummi update kembali Kalampuncak ini dan rindu juga ya setelah sebulan dibiarkan sepi kerana desakan kerja yang agak sibuk dengan ISO.

Apakah itu ISO?, sebenarnya ia adalah INTERNATIONAL ORGANISATION FOR STANDARDISATION yang meliputi perkara berikut:
• Organisasi ini adalah sebuah badan bersekutu yang mengabungkan organisasi dari seluroh dunia yang bertanggungjawab mewujudkan standard di negeri masing-masing.
• Ia ditubuhkan pada 27 Februari 1947 dan beribu pejabat di Geneva Switzerland.ISO 9000 kini digunakan dilebih 150 buah negara di dunia dan yang terbaru adalah ISO 15189 (standard makmal perubatan) yang masih baru di Malaysia.

ISO ini adalah bagus untuk diaplikasikan dalam sesuatu organisasi untuk memastikan standard “end product” yang berkualiti, tapi ummi hari ini nak sentuh pasal standard diri kita yang ditetapkan oleh Allah Taala.

Semua orang cakap pasal ISO, tapi adakah kita terfikir pasal standard yang Allah arahkan kepada kita, di mana semua ini ada dalam al-quran dan hadith. Adakah kita berusaha untuk memasukan diri kita dalam kelompok ummat Muhammad Rasullulah saw dan hamba Allah yang mencari keredhaannya? Marilah kita duduk sebentar dan muhasabah diri kemana standard diri kita yang nak dibawa dalam hidup ini? Cuma ada 2 jalan saja yang kita boleh pilih iaitu mendapat keredhaan Allah dan kemurkaanNYA. Jika anak-anak pilih jalan keredhaanNYA marilah kita setkan standard (yang telah digariskan oleh Al-quran dan Hadis) agar hidup kita tidak rugi bila Allah pilih untuk kembali kepadaNYA, terutama ketika usia muda. Siapa sangka dia akan diambil Allah pada usia yang muda seperti tuan punya blog ini, marilah bangkitlah (terutama adik-adiknya) janganlah sia-sia tarbiyah yang Allah telah berikan kepada kita, ambillah, peganglah kuat-kuat, hadamkan dalam kehidupan kita dan tanamkan dalam hati dan jadikan dia pengajaran dalam hidup ini supaya menghasilkan produk manusia yang segar dan berkualiti disisi Allah Taala.Jika jalan ini yang kita pilih kehilangan abang yang disayangi bukan kesedihan lagi tapi jadilah pengajaran dan pendorong untuk kita berubah kepada keredhaan Allah Taala dan ahkirnya kemanisan yang kita dapati.

Bahawa sebenarnya kehidupan ini tak ada apa yang nak dibanggakan jika tidak ditanam iman dan takwa kepada Allah taala.

Firman Allah yang bermaksud:

“Hai orang-orang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar. Niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barang siapa mennaati Allah dan rasulNya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemengan yang besar .”
(33: 70-71)



Apa ertinya gagal di ahkirat dan apa ertinya memperolehi sukses dan kemuliaan di sana?

Jawapannya apa yang diberi oleh Rasullulah saw :

“ Ad-dunya mazra’atulakhirah maksudnya dunia adalah ladang ahkirat. “

Jika selama ini kita telah hilang arah matlamat, setkan kembali matlamat ini agar hidup kita lebih berkualiti dan ahkirat kita nanti terjamin. Dunia dan akhirat bukanlah dua hal yang terpisah, melainkan satu proses yang berkesinambungan, yang awalnya adalah dunia dan ahkirnya adalah ahkirat. Ini boleh di fahamkan iaitu dalam kita menanam pokok dan untuk menghasilkan produk ahkir jika dalam pertengahan jalan kita melakukan kesilapan proses maka hasil yang didapati adalah kurang baik. Kita perlulah membajainya dan menjaganya dengan baik, begitulah juga dengan hati kita dia perlu disegarkan dengan peringatan kepada Allah Taala, perlu ditarbiyah, ditarbiyah berterusan tanpa rasa jemu dan penat.

Bukti cinta kita kepada Allah Taala seperti firman Allah yang bermaksud:

Katakanlah. “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Katakanlah, “Taatilah Allah dan rasulNya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir.”

3:31

Oleh itu marilah kita lihat bahawa kegagalan dan sukses seseorang dalam hidup sesudah mati nanti, serta nasib baik atau buruknya, sebenarnya tergantung dari benar atau tidaknya pengetahuan dan perbuatannya di dunia ini.
Marilah kita menyatukan kefahaman kita kepada Islam dan kefahaman ibadah akan melahirkan akhlak yang baik.


Wallahu’alam.