Alhamdullilah setinggi kesyukuran dipanjatkan bagi Allah, Tuhan seru semesta alam yang menganugerahkan nikmatnya tidak terhingga kepada hambaNya. Selawat dan salam sejahtera bagi junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarganya, para sahabatnya dan mereka yang mengikuti sunnahnya.

Syukur pada Allah kerana diberi kesempatan untuk menghantar post di sini lagi kerana agak lama tidak bersembang2 di sini disebabkan masa berlalu agak pantas hari demi hari tak sempat nak update (sebenarnya ini adalah kelemahan ummi sendiri, sedar tapi tak mampu menepis).


Salah satu gambar kemalangan tragedi 101010 yang meragut 12 nyawa

Sekali lagi Malaysia dikejutkan dengan kemalangan maut yang amat ngeri pada 10.10.10 yang mana ada orang menunggu2 tarikh ini untuk melangsungkan perkahwinan tetapi kejadian sebaliknya berlaku, itulah namanya Qada’ dan Qadar Allah. Sebak rasa hati apabila melihat ibubapa mangsa yang kesedihan di muka depan Berita Harian. Ummi dapat merasai perasaan mereka dengan sebenar-benarnya selepas kejadian ini menimpa pada diri ini setahun yg lalu. Bila dilihat dalam internet pada gambar2 dan video2 mangsa kemalangan amat ngeri, rasa bersyukur sangat walaupun arwah anakanda ‘Ammar meninggal kemalangan tetapi Allah izin dia masih mempunyai jasad yang terpelihara, Alhamdullilah.


Pemergiannya benar2 memberi ummi satu kesedaran...

Marilah kita terus muhasabah dengan kematian ini, bayangkan itu terjadi pada kita, adakah kita cukup bersedia untuk bertemu dengan Allah?

Ummi menyeru marilah kita kembali kepada seruan Allah Taala dalam Al-quran dan kembali kepada sunnah Nabi Muhammad saw.

Marilah kita lengkapkan diri dengan Ubbudiah kpada Allah s.w.t yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa di seluruh ‘Alam, tidak mempersekutukanNya dengan yang lain.

Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud :

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”
( Adz- Dzaariyaat 51 : 56 )

Untuk menjadi hamba yang Rabbani kita perlulah mujahadah untuk melawan hawa nafsu. Oleh itu, ummi menyeru pada diri ini dan anak2 semua, marilah kita lihat bagaimana hendak mengubati penguasaan nafsu kita (jiwa ammarah) ke atas diri iaitu perlu muhasabah jiwa dan berusaha melawannya.

Riwayat Imam Ahmad( Isnadnya dhoif ttp dari segi hendak memahami sebabnya ):

“Orang yang cerdik ialah orang yang muhasabah dirinya dan bekerja untuk selepas mati. Orang yang lemah ialah orang yang membawa nafsunya mengikut hawa atau keinginan dan dia tidak ada rasa apa-apa terhadap balasan Allah.”



Kata Hassan:
“ Orang mukmin berkuasa di atas dirinya dan menghisap dirinya kerana Allah swt. Sesungguhnya ringan hisab pada Hari Kiamat ke atas kaum yang menghisap diri mereka di dunia dan berat hisabnya pada hari Kiamat ke atas kaum yang tidak mengambil kira hisab.”

Sebagai manusia kita akan tertarik pada sesuatu yang mewah dan dia akan merasa megah memperolehinya, tetapi orang mukmin akan terus muhasabah dan kembali berfikir jika menjadi mukmin yang sejati mestilah terpancar perasaan ini:
• kita merasai bahawa Al-quran itu dapat memberhentikan kita dari melakukan perbuatan2 yang menyalahi dan menghalangi kebinasaan diri.
• Kita menjadi tawanan di dunia dan berusaha melepaskan diri dari tawanan.
• Kita mestilah merasai tidak aman selagi tidak bertemu Allah.
• Kita bertanggungjawab ke atas pendengaran, lidah, anggota2 zahir dan semua sekali

Malik bin Dinar berkata:

“Allah memberi rahmat kepada seseorang hamba, dia berkata kepada dirinya, tidakkah kamu tuan? Kemudian dia caci jiwanya dan kuasai jiwanya serta dia perintahkan jiwanya ikut kitab Allah, barulah dia menjadi tuan kepada jiwanya.”
Menjadi hak ke atas orang mukmin yang tegas dan beriman pada Allah dan hari akhirat agar kita tidak lalai dari muhasabah diri dan ketatkan sedikit kegiatannya serta diamnya.

Marilah kita merasai setiap nafas umur kita amat berharga, mungkin dengannya kita boleh membeli sesuatu barang yg berharga dan dapat nikmatnya yang tidak putus2. Ingatlah bahawa jika kita melupai umur kita atau tidak peduli maka tergolonglah kita dalam kalangan orang yg paling jahil, bodoh, kerdil dan akal yang dangkal.

Ingatlah kita semua bahawa hakikatnya kita akan nampak pada hari kiamat kelak, fiman Allah yang bermaksud:

“Pada hari ketika tiap-tiap diri mendapati segala kebajikan dihadapkan (kehadapanya), dan kejahatan yang telah dikerjakannya maka ia ingin sekiranya antaranya dengan Hari itu ada jarak masa yang jauh...”
(Surah Al-Imran ayat 30)

Ya Allah! Kau ampunilah dosa-dosa kami dan dosa kaum muslimin dan muslimat yang telah meninggal jadikan kubur mereka dan kubur kami nanti seluas-luas taman syurga Mu.

Ameen

Wallahu’alam.