Ujian Allah sungguh luas mencangkup serba serbi dalam kehidupan kita, sehinggalah dalam keadaan senang pun merupakan ujian dan kadang-kadang kita tak sedar pun bahawa kita diuji.

Mari kita lihat sekeliling kehidupan kita ada manusia yang sabar dengan ujian dan tidak kurang juga mereka gagal untuk bersabar dengan ujian Allah sehingga sanggup menyalahkan orang lain dan juga sekeliling mereka.

InsayAllah ummi nak tunjuk sikit gambar yang mampu kami ambil tentang keadaan banjir yang melanda di utara Semenanjung Malaysia.

Perjalanan kami bermula apabila semua anak-anak Matri dibenarkan pulang kerana ketiadaan air dan masalah persekitaran yang menyebabkan keputusan menutup sekolah telah dikeluarkan. Semasa kami tiba di tol Alor Setar Utara dimaklumkan lebuhraya terpaksa seterusnya terpaksa ditutup kerana air naik sehingga 1.5 meter. Kami terpaksa berpatah balik ke Alor Setar Selatan melalui jalan Kuala Kedah, tetapi air di sana di kawasan Kuala Sungai juga dinaiki air tidak boleh lalu untuk kenderaan ringan. Maka kami terpaksa mencari jalan lain dan dimaklumkan ada satu lagi jalan yang terpaksa melalui batas ban yang dikenali orang utara. Di sinilah bermulanya kepayahan dan kesusahan yang perlu ditempuh untuk mencapai matlamat kami untuk sampai ke tempat untuk dituju.

Pengalaman ini telah memberi ummi satu peringatan yang berguna untuk muhasabah kehidupan kita, memang kita kena melalui satu kepayahan untuk mencapai matlamat dalam hidup kita. Ujian demi ujian terpaksa kita lalui untuk mencapai kejayaan selagi kita tidak berputus asa dan sabar dan ini merupakan satu anjakan untuk mencapai tahap keimanan kita.

Firman Allah dalam surah Al-Balad: 4 yang bermaksud:

Sesungguhnya Kami jadikan manusia (hidup) dalam perjuangan yang susah payah.

Berikut adalah gambar yang sempat dirakam semasa menempuh perjalanan ini, mudah-mudahan manfaat.




Berat mata memandang berat lagi bau memikul, mudah-mudahan mereka redha dengan ujian ini agar Allah dapat menghapuskan dosa-dosa...













Subhanallah, permandangan yang sgt cantik di sini...




Jurugambar amatur kami, adik kepada arwah Ammar...



Kenangan arwah Ammar dengan lensanya, mudah-mudahan Allah mengampuni segala dosa-dosanya.