Pulau Pinang tiada lagi pertunjukan bunga api yang ditaja oleh kerajaan tetapi pertunjukan bunga api ini masih ditaja oleh pihak swasta. Maka ramailah anak-anak muda Pulau Pinang yang masih mengunjungi tempat strategik disekitar Buterworth seperti R&R Bangan Ajam, Taman Robina dan kawasan sekitar pantai. Inilah yg diberitahu oleh penceramah kuliah subuh pada tahun baru 2011 ini. Ada beberapa NGO yang telah bersungguh-sungguh untuk berdakwah dan mengedarkan poster anti maksiat pada awal tahun ini.




Menurut beliau lagi dalam Malaysia ini ada 3 hari yang merupakan selepas 9 bulan daripada tarikh itu maka kadar kelahiran anak luar nikah akan meningkat. Hari-hari tersebut adalah sambutan tahun baru, valentine day dan 31 ogos.



Persoalan ini merupakan satu tamparan kepada kita sebagai umat Islam yang telah dianugerahkan oleh Allah Al-quran dan al-Hadith sebagai panduan, tetapi ramai dikalangan kita umat Islam telah mengabaikan.

وَكَذَٲلِكَ أَنزَلۡنَـٰهُ قُرۡءَانًا عَرَبِيًّ۬ا وَصَرَّفۡنَا فِيهِ مِنَ ٱلۡوَعِيدِ لَعَلَّهُمۡ يَتَّقُونَ أَوۡ يُحۡدِثُ لَهُمۡ ذِكۡرً۬ا (١١٣

Dan demikianlah Kami telah menurunkan Al-Quran sebagai bacaan dalam bahasa Arab dan kami telah terangkan di dalamnya berbagai-bagai amaran supaya mereka (umat manusia seluruhnya) bertakwa atau mereka mendapat daripadanya sesuatu peringatan dari faedah mereka. (113) (Surah Thaha)

Kenapa kita tidak takut akan ancaman Allah di dalam ayat-ayat Nya?
Kenapa kita sebagai umat Islam masih berpegang kepada konsep jangan jaga tepi kain orang, tetapi sebagai org Islam konsepnya kita kena saling ingat mengingati.

Marilah anak-anak semua kita renungkan kembali masalah umat ini agar hidup kita lebih terjurus kepada jalan diredhai Allah dan jauh dari kekufuran. Marilah kita menjaga Allah, mudah2an dengan ini kita akan mendapat rahmat dariNya dan diberi lindungan dunia dan akhirat.

Ayat dari surah Ali-Imran ini telah mengingatkan kita dan memberikan penekanan yang begitu menyentuh hati org2 yang hatinya hidup. Marilah kita sambut dan pegang kuat-kuat ayat ini agar kematian kita tidak rugi, walaupun bagaimana kematian kita nanti dan bila kematian kita pun.....

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ (١٠٢) وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ (١٠٣

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. (102) Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya. (103)

Marilah kita semua bertakwa kepada Allah agar mencapai tahap kemuncak yang tertinggi, iaitu semakin dekat seseorang itu mendekati Allah dengan takwanya, semakin kuat keinginannya untuk mencapai maqam dan martabat yang lebih tinggi dari apa yang dicapainya dan ia terus bercita-cita untuk sampai ke maqam yang membuat hatinya sentiasa jaga dan tidak tidur.

Tentang kematian tiada siapa tahu bila umurnya akan berakhir, mungkin esok, lusa atau bila-bila masa saja.

Contohnya kita lihat masuk saja tahun 2011 seorang artis dlm lingkungan 30an yang masih aktif berlakon telah dipanggil balik oleh Allah dalam keadaan mengejut, ummi mengingatkan diri ini akan kematian mungkin datang bila-bila saja... apa yang nak dibawa balik, tiada lagi kematian kali kedua tetapi hidup kita ada ke dua kalinya, muhasabah terus muhasabah....

Akhir kalam ummi ucapkan selamat tahun baru 2011 dan marilah kita terus istiqamah pada jalanNya...

Ummi doakan kita semuanya sentiasa dalam lindungan Allah dan sentiasa mendapat kerahmatanNya setiap waktu.


Wallahu’alam