Bertemu lagi, ummi doakan pengunjung blog ini semua dilindungi Allah dan diberi kefahaman Deen Allah Taala dengan sebenar-benarnya. Syukur Alhamdullilah kerana diberi kesempatan untuk menulis lagi di sini walaupun telah lama dibiarkan sepi bukan tidak ingat tetapi tiada kekuatan untuk menulis.

Kita selalu berfikir, iaitu berfikir untuk makan apa, nak buat apa, nak menonton filem apa dan macam-macam lagi dan kadang2 kita terus lupa untuk fikir apa makanan yang perlu diberi kepada jiwa untuk mendekatkan diri pada Allah Taala.



Ummi menyeru diri ini, marilah kita semua sebagai seorang muslim untuk mendorong dan mengalakkan berfikir dan merenung bagi kebaikan diri sama ada ketika hidup di dunia, lebih-lebih lagi kelak di akhirat, dalam setiap masa dan tempat.

Marilah kita terus muhasabah diri sejauh mana kita selalu berfikir:
Berfikir tentang susunan dan keunikan anggota yang kita ada.
Berfikir tentang kepelbagaian warna.
Berfikir melalui permandangan yang indah
Berfikir ketika berdepan dengan kesukaran dalam pekerjaan atau pun belajar.
Berfikir ketika memandang orang mengusung keranda dan banyak lagi…

Dan apa saja yang kita pandang dan peristiwa yang berlaku disekelliling kita semuanya ada ibrahnya jika kembali balik akan kebesaran Allah dan betapa kerdilnya kita, marilah kita terus muhasabah…

Anak-anak, marilah kita terus berada di jalanNya agar hidup kita selamat, insyaAllah.
Bagaimana kita sebagai seorang muslim sepatutnya? Jawapannya telah digariskan oleh Allah Taala firmaNya dalam Surah Ali Imran, 3:191

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ (١٩١)

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (191)

Contohnya berfikir tentang susunan dan keunikan anggota yang kita ada. Kadang-kadang kita terleka untuk berfikir anggota badan kita sendiri bagaimana Allah telah menjadikan susunan tulang, otot, tisu penghubung dan kulit yang membaluti anggota badan kita. Itu tidak termasuk lagi organ di dalam badan kita sendiri dengan urat sarafnya dan salur darahnya serta darah itu sendiri yang mengandungi kromosom dan didalamnya mengandungi gen-gen yang menentukan sifat dan rupa bentuk seseorang. Maka yang mana satu nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang manakah kamu nak dustakan? Itu pertanyaan Allah Taala kepada kita… fikirkanlah siapa kita ini bila dibandingkan penciptaan-penciptaan Allah yang lain?



Ini merupakan contoh kromosom yang terdapat dalam badan kita, dengan izin Allah juga kecacatan manusia bergantung kepada keabnormalannya (perlu dilihat dengan pembesaran mikroskop). Mana hebatnya manusia sekecil ini pun kita tidak mampu merubah, fikirkanlah.... Sebenarnya inilah kerjaya ummi yg sentiasa melihat ciptaan Allah sekecil ini.

Bagaimana kita berfikir bila melihat melalui permandangan yang indah, adakah kita hubungkan ini dengan Allah? Marilah sama- sama kita renungkan kembali dan hubungkan hati kita dengan Allah akan semua keindahah ini, kita tidak mampu mencipta sesuatu pun yang hidup hatta sayap nyamuk pun fikirkan di mana kehebatan kita yang selama ini sentiasa ingkar akan perintah Allah ….







Inilah keindahan permandangan Taman Bertam Indah (tempat tinggal ummi)terutamanya pada setiap bulan Februari. Maha Tinggi dan Agong menciptakan semua ini.(Gambar diambil dari Flickr Qaryah Taman Bertam Indah)

Bagaimana pula bila kita melihat keranda diusung, adakah hati kita tersentuh atau biarkan ia berlalu tanpa apa-apa perasaan. Bagi orang yang berfikir tentulah ini akan mengingatkan mereka akan kematian, mungkin esok lusa kita pula akan berada dalam keranda itu.


Maka ketika ini kita menjadi insan yang kaku, dan pada masa ini juga kita telah berhenti berfikir...fikirkan sebelum Allah memanggil kita pulang kepadaNya.

Kita melihat kejadian ini marilah kita menghayati firman Allah dalam surah Al-Ankabut: 57-59:
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ (٥٧) وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَنُبَوِّئَنَّهُم مِّنَ ٱلۡجَنَّةِ غُرَفً۬ا تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيہَا‌ۚ نِعۡمَ أَجۡرُ ٱلۡعَـٰمِلِينَ (٥٨) ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَىٰ رَبِّہِمۡ يَتَوَكَّلُونَ (٥٩)

Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan tempatkan mereka dalam mahligai-mahligai di Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya. Demikianlah balasan yang sebaik-baiknya bagi orang-orang yang beramal soleh;(Iaitu) mereka yang sabar dan mereka pula berserah diri bulat-bulat kepada Tuhannya.

Marilah anak-anak semua kita terus berfikir…