Alhamdullilah, post ummi kali ini akan membincang mengenai infaq dan membuka pasaran saham yang tiada untungnya di sini, asalkan kita semuanya ikhlas, InsyaAllah kita akan memetiknya di akhirat nanti...


Firman Allah dalam surah al-Baqarah: 261

مَّثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٲلَهُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتۡ سَبۡعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنۢبُلَةٍ۬ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ۬‌ۗ وَٱللَّهُ يُضَـٰعِفُ لِمَن يَشَآءُ‌ۗ وَٱللَّهُ وَٲسِعٌ عَلِيمٌ (٢٦١)

Maksudnya:
Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya. (261)

Infaq fi sabillilah - berjihad harta kepada jalan Allah merupakan bukti yang paling tepat menunjukan keadaaan jiwa yang bersih dan sihat dalam bentuk amal.

Ayat-ayat Allah dalam Al-quran mengalakan kita berinfaq sebagai satu cara untuk mendidik jiwa supaya cenderung kepada kebaikan, mengutamakan orang lain, suka membuat kebajikan dan peka terhadap kesengsaraan orang lain dan petanda yang nyata tentang imannya.

Firman Allah surah Al-Baqarah : 254

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَـٰكُم مِّن قَبۡلِ أَن يَأۡتِىَ يَوۡمٌ۬ لَّا بَيۡعٌ۬ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ۬ وَلَا شَفَـٰعَةٌ۬‌ۗ وَٱلۡكَـٰفِرُونَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ (٢٥٤)

Maksudnya:

Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual beli padanya dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim. (254)



Kedermawan Abdul Rahman bin Auf

Kita telah mengetahui bagaimana Abdul Rahman bin Auf memperoleh kekayaannya, iaitu dengan berusaha bersungguh-sungguh dan tidak merasa tamak, sehingga harta itu memancar berlimpah ruah di hadapannya. Sampai diriwayatkan bahawa ia pernah mengatakan: `Seandainnya saya mengangkat batu dari tempatnya, niscaya saya akan menemukan harta di bawahnya`.

Sementara itu setengah sahabat pernah bertanya kepadanya;
“Apakah rahsia kejayaanmu dalam perniagaan”?
Dia menjawab: Kerana saya tidak pernah menjual barang yang cacat, dan tidak mengharapkan keuntungan yang banyak, tetapi memadai dengan untung yang sedikit, kerana Allah akan memberkatinya!”

Anas bin Malik r.a pernah meriwayatkan bahwa ketika Siti Aisyah r.a berada di rumahnya, tiba-tiba ia mendengar suara riuh-rendah di luar, maka ia bertanya: “Suara siapa ini”?`
”Para Sahabat menjawab: Kafilah Abdul Rahman bin Auf baru sampai dari Syam membawa sebanyak 700 ratus unta yang sarat dengan barang-barang dagangan di belakangnya”.

Maka Siti Aisyah r.a berkata: "Saya pernah mendengar Rasulullah pernah berkata: Saya lihat Abdul Rahman bin Auf memasuki syurga dengan MERANGKAK!" Apabila berita itu sampai ke telinga Abdul Rahman, ia lalu datang kepada Siti Aisyah seraya bertanya tentang berita itu. Maka diterangkannyalah oleh Siti Aisyah apa yang didengari oleh beliau, maka Abdul Rahman berkata: “Saksikanlah! Bahawa 700 unta dengan muatannya itu adalah di sedekah pada jalan Allah". Ditambahkan pula menurut riwayat daripada Ibnu Abbas r.a berkata: sekali peristiwa telah datang kafilah Abdul Rahman dari Syam, lalu diserahkan kesuluruhannya ke tangan Rasulullah untuk disedekahkan. Lantaran itu Rasullah mendoakan baginya supaya dibalas dengan syurga.
Kemudian datang Jibril a.s. mebawa berita dari langit: `Sampaikanlah salam kepada Abdul Rahman bin Auf dan gembirakanlah dia dengan syurga.

Dari sirah ini telah memberi kita satu gambaran dan kesedaran bahawa sahabat Rasullulah hatinya sangat sensitif apabila dikhabarkan bahawa beliau masuk ke Syurga dengan merangkak dengan sebab kekayaanya. Lantas beliau menambah lagi infaq hartanya sehingga dikhabarkan oleh Rasullulah dengan nikmat syurga untuknya.

Jadi post ummi kali ini ingin membuka peluang kepada pembaca blog ini untuk sama-sama berinfaq kepada jalan Allah. Marilah kita infaq sebanyak mana yang mampu agar dengan ini akan membantu kita di akhirat nanti, insyaAllah.

Ummi dan pak cik telah ditugaskan untuk mendapatkan kutipan sebanyak RM6000 untuk Sekolah Menengah Agama 'Ibrah (IBRAH)(http://www.ibrah.moonfruit.com/), ini adalah untuk menyediakan prasarananya. Sekolah ini sekarang beroperasi dibangunan sementara iaitu 2 kelas tingkatan 1 dan 2 kelas tingkatan 2, jumlah pelajarnya sekarang lebihkurang 94 orang. Saham ini dibuka untuk semua walaupun bermula dengan RM1 atau sebanyak mana yng ikhlas dan mampu diberi.
Kutipan ini mengunakan kupon yang telah mendapat kelulusan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang untuk menjalankan kutipan derma, InsyaAllah.

Jika anak-anak ingin turut infaq bolehlah terus masuk ke akaun ummi (Siti Fatimah Ramli) GIRO: 07100-29-88584447-5





Ummi doakan semuga kita mendapat kebaikan dan dikurniakan Allah rezeki yang murah dan bahagia dunia dan akhirat, ameen.

Updated:
Alhamdullilah, sumbangan diterima. Ummi doakan semoga infaq yg diberi ini akan diganti kembali dengan rezeki yang melimpah ruah dunia dan akhirat, ameen ya Allah.


Wallahu'alam.