Al-quran adalah merupakan sumber yang utama untuk audit diri kita...

Alhamdullilah, telah diberi kesempatan oleh Allah untuk menulis lagi di blog ini. Ummi doakan kita semua mempunyai kesedaran hati yg tinggi dan masih terus berada dalam lindungan dan kerahmatan Allah.

Tiba-tiba ummi rasa terpanggil untuk memberi sedikit pengkongsian dengan pembaca semua tentang survellience audit ISO15189 yang dijalankan pada hari ini dan kelmarin di tempat kerja ummi. Kenapalah hati ini terasa sangat apabila diri diaudit oleh auditor yang mahir dan pakar dalam bidang tempat kerja ummi iaitu bidang sitogenetik. Soalan demi soalan ditanya untuk memastikan bahawa ujian yang dijalankan mengikut prosedur yang betul dan semua rekod yang perlu difailkan untuk rujukan akan datang dan bermacam2 soalan ditanya mengikut klausa yang ditetapkan oleh Standard Malaysia dan standard antarabangsa.

Alhamdullilah semuanya berjalan dengan jayanya dan tahniah untuk semua demi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pesakit dalam rangka untuk beribadat kepada Allah, mudah2an Allah berikan kerahmatan kepada kami semua.

Berbalik kepada audit ini untuk mencapai kejayaan di dunia perlu ada usaha dan muhasabah bagi capai kualiti, tapi marilah juga kita janganlah lupa audit diri kita untuk membawa bekalan kepada Allah apabila di jemput nanti. Kematian itu pasti dan apa bekalan kita, pernahkah kita audit diri kita tentang amal-amal yang akan dipersembahkan nanti. Jika audit di dunia kita boleh buat pembetulan tetapi di sana nanti tidak ada pembetulan lagi..... muhasabahlah terus muhasabah....

Berikut adalah contoh2 yang boleh digunakan untuk audit diri dan banyak lagi yang boleh kita lakukan untuk audit diri, Insyaallah.





Mari kita audit diri ....

Mari kita menguji iman kita dan sejauh mana kefahaman kita terhadap Islam yang dituntut oleh Allah Taala dan mengukur kehidupan kita dengan sinaran criteria Islam sebenar.

Firman Allah dalam surah Al-Alaq: 1-5

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١) خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢) ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣) ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤) عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ (٥)

Maksudnya:

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1) Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2) Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah; (3) Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; (4) Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)




Jika kita mengaku Islam dan menyatakan iman kepadaNya:

Apakah benar bahawa hidup dan mati kita adalah benar-benar untuk Allah saja?

Apakah akal fikiran , tenaga yang ada pada jiwa dan raga kita, waktu dan usaha-usaha kita diabadikan hanya untuk Allah semata-mata?

Apakah yang harus kita kerjakan untuk menunjang untuk tercapainya tugas yang telah Allah tetapkan?

Apakah kita telah memberikan sepenuh kepatuhan dan pengabdian kepada Allah?
Apakah pelayanan hawa nafsu dan pengabdian selain Allah telah sebenarnya terhapus dalam jiwa kita?

Adakah kebencian yang kita letakan seluruhnya tergantung kepada Allah sahaja?

Adakah kita selalu memeriksa diri bahawa mencintai dan membenci seseorang hanya seluruhnya sandaran kepada Allah?

Adakah tindakan kita memberi atau tidak memberi sesuatu kepada seseorang adalah kerana Allah?

Benarkah kita merasakan apa yang kita belanjakan untuk diri sendiri ataupun diberi untuk orang lain adalah ketatapan Allah, dan hanya untuk mendapat keredhaan Allah. Demikian juga jika kita tidak memberi sesuatu, apakah ianya datang dari ketetapan Allah yang melarangnya?

Jika perasaan ini ada dalam diri kita, maka marilah kita bersyukur pada Allah banyak-banyak kerana dibukaNya hati kita dan telah dianugerahi rahmat iman dalam kepenuhanya.

Marilah diri ummi ini dan pembaca di sini semua, jika kita merasai kekurangan lagi maka kita berusahalah untuk menghilangkan kekurangan ini , kerana kesejahteraan kita di dunia ini dan keselamatan kita di akhirat nanti bergantung kepada usaha kita kearah ini untuk mencapai tahap keimanan yang mantap.

Tidak perlulah kita mengharapkan orang lain menilai diri kita, biarlah nilaian yang sebenarnya datang dari Penguasa Yang Maha Agung dan Tinggi.

Kejayaan yang sebenarnya terletak dalam penilaian yang diberikan oleh Allah Taala, semada kita ini seorang mukmin, bukannya seorang munafik dan seorang yang beriman, bukannya seorang kafir.

Tarbiyah Madrasah Ramadhan


Ramadhan telah menghampiri kita semua, marilah kita berdoa kepada Allah agar dipanjangkan umur agar sempat bertemu dengan Ramadhan ini yang sentiasa ditunggu dan dirindui oleh setiap orang yang benar-benar beriman kepada Allah.

Marilah kita sambut Ramadhan dengan perasaan penuh rasa gembira dan rasa lapang jiwa.
Orang-orang Muslim perlu sedar daripada lena mereka dan awas agar puasa tidak menjadi semata-mata penahan lapar dan dahaga sahaja, tetapi puasa ini adalah rangka untuk kita berubudiyah (penghambaan) sebenar kepada Allah swt dan mendapat keredhaanNya (Fadhilah as Syeikh Darwis Mustafa Hasan).

Puasa ini merupakan wasilah untuk mencapai ketakwaan kepada Allah seperti firman Allah dalam surah Al-Baqarah:183

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِڪُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ (١٨٣)

Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (183)