Alhamdullilah, dapat meninggalkan sedikit peringatan untuk diri di sini. InsyaAllah Ummi dan suami akan menunaikan panggilan haji pada 15 oktober ni, doakan kami supaya mendapat haji mabrur.

Ya Allah Ya Tuhanku, jadikan haji yang mabrur, dosa yang diampun dan usaha yang dipuji, amalan soleh yang di terima dan perniagaan yang tidak rugi.

Hati ini mulai rasa berdebar, tetapi tidak tahu kenapa. Ummi biasa berpergian meninggalkan tanah air tetapi perasaan yang datang ni tidak pernah dirasai sebelum ini.

Ya Allah, Kau permudahkan urusan kami di Malaysia dan juga di Tanah Haram.

Muhasabah Haji

Apakah disebalik pengertian haji itu sendiri iaitu mengunjungi Baitullah al-haram di Makkah pada bulan-bulan haji untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya. Terlintas di hati ini adakah sudah cukup memahami erti haji itu sebenar, atau ia lebih daripada itu. Adakah ummi dapat menggali pengertiannya dan merasainya sehingga dapat membina sakshiah dan hidup dengan penghayatan Islam seterusnya selepas kembali dari menunaikannya?

Adakah diri di ampunkan dosa-dosa yang telah dilakukan dengan banyaknya terhadap Allah Taala?

Mampukah diri ini mendapat haji mabrur seperti yang dijanjikan Allah iaitu balasannya Syurga?

Ya Allah Kau bantulah hambaMu ini mencari dan menggali pengertian haji supaya hambaMu ini benar2 merasai Kau sentiasa dekat dengan kami setiap saat dan kami tidak rasa takut untuk kembali kepadaMu, Ya Allah. Ya Allah, jadikan kematian kami sebaik-baik kematian dalam husnul khathimah.

Hambu-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! Hambu-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu.


Doakan ummi supaya memperolehi haji mabrur dan sentiasa sabar, ikhlas dan berbaik sangka dengan semua orang.


Tidak sabar menatapnya...

Kelebihan Mekah (Abd Basit Abd Rahman)

1. Makkah ialah Tanah Haram dan pengharamannya sehingga hari kiamat.
2. Nabi Ibrahim mengisytiharkan Tanah Haram Makkah.
3. Makkah ialah sebaik-baik neger dan tempat yang paling disayangi oleh Allah s.w.t dan RasulNya s.a.w.
4. Makkah tidak dimasuki dajal.
5. Ancaman daripada melakukan kejahatan di Tanah Haram.
6. Kelebihan tawaf.
7. Rahmat kepada orang yang tawaf, solat dan memandang Kaabah.
8. Kelebihan solat di Makkah.

Masjid Nabawi




Kami rindu pada mu Ya Rasullulah...

Doa musafir

Ya Allah, Engkaulah teman dalam perjalanan dan Engkaulah penjaga keselamatan kaum keluarga, harta benda, anak pinak dan sahabat handai. Ya Allah peliharalah kami dan mereka dari keburukan dunia dan kerosakannya. Ya allah, sesungguhnya kami memohon kebaikan dan taqwa dalam perjalanan ini dan juga amalan-amalan yang Engkau redhai.
Ya Allah, kami memohon supaya didekatkan dan dimudahkan perjalanan kami dan kurniakanlah kami di sepanjang perjalanan ini keselamatan tubuh badan, agama dan harta benda. Sampaikanlah maksud kami mengerjakan haji dan mengunjungi maqam Nabu Mu Muhammad S.A.W.


Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung dengan Mu daripada segala mara bahaya di dalam perjalanan dan perkara-perkara yang mendukacitakan, jauhilah buruk pandangan pada kaum keluarga, harta benda, anak pinak dan sahabat handai kami.

Ya Allah, letakkanlah kami dan mereka sekelian di dalam peliharaan Mu, janganlah Engkau lucutkan nikmat Mu dari kami dan mereka, janganlah Engkau mengubahkan kesihatan yang ada pada kami dan pada mereka. Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Ummi doakan semua pembaca blog ini akan mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat dan tidak lupa juga doa ummi khas untuk tuan punya blog ini arwahyarham Muhammad ‘Ammar agar Allah mengampunkan dosa-dosanya dan ditempatkan beliau di dalam taman-taman syurga Mu, Ya Allah!

Ameen Ya Rabbal’lamin

Sehingga bertemu lagi selepas ini, Insyaallah jika dipanjangkan umur. Akhir sekali ummi mohon ampun dan maaf kepada anak-anak dan semua sahabat handai arwah dan anak2 ummi yg lain yang sentiasa membaca blog ini dan juga semua pengunjung blog ini yang datang dan pergi sebelum ummi berkembara menjadi tetamu Allah.

Akhir kalam dari Kalam Puncak ini dgn lafaz Assalammualaikum.