Disepanjang perjalanan menuju ke lapangan terbang, penduduk kampung melambai-lambai kepada rombongan jemaah haji dan dibawa masuk pintu khas ke kapal terbang, terasa seperti kami tetamu khas (Insyaallah mudah-mudahan benar2 menjadi Dhuyuf AlRahman)

Alhamdullilah, perjalanan ummi ke Tanah Suci dan telah selamat pulang dengan sikit ujian terhadap pakcik yang retak pada pegelanggan tanganya. Mungkin ini di namakan ujian untuk menguji kekuatan kita untuk meneruskan program2 yang telah kita lalui di Tanah Suci.



Mudah-mudahan keberangkatan ummi dan pakcik ke Tanah suci ini merupakan pengembaraan menuju kepada Allah dan membawa iman yang ada pada kita dan di translate di sana sebagai bekalan untuk menjalankan urusan2 di sana.



Bekalan dari ibadah haji ini adalah bekalan yang besar dan banyak yang dikurniakan Allah kepada orang yang menziarahi Baitullah.
Limpahan kurnia dari Allah tatkala menunaikan syiar2 ini adalah limpahan yang penuh dengan nur, hidayah, takwa, rahmat, sakinah (ketenangan), keamanan terutama akan dirasai oleh para jemaah haji yang sejahtera hatinya, yang jernih lagi ikhlas kerana Allah semata-mata.

Sesungguhnya bagi orang yang menunaikan haji dari waktu keluarnya dari rumah, kita akan hidup semata-mata kerana Allah, bebas dari segala kesibukan urusan dunia. Kita menghayati ibadah haji dengan perasaan, dengan hati, dengan akal, dengan tubuhnya dengan segala anggotanya dan dengan seluruh dirinya.Diserahkan seluruh waktunya, usahanya, hartanya dan segala apa yang ada padanya untuk urusan ibadah haji. Demikianlah kita menyerahkan segala nikmat Allah untuk Allah, untuk taat kepada Allah dan menjauhi segala maksiat. Di dalam penyerahan yang sedemikan, kita mendapat bekalan, diberi didikan dan pengajaran yang berterusan, kesan dan pengaruhnya sepanjang hidupnya. (Buku Bekalan Di Dalam Perjalanan Dakwah – Mustafa Masyhur)

Sebelum menunaikan haji buku ini di baca tetapi ummi tidak dapat merasai sepenuhnya, Alhamdullilah bila telah melaluinya barulah merasai di sebalik penulisan ini.



Bila kita hendak keluar dari rumah perlu mandi sunat ihram, dan memakai pakaian ihram dan telah meninggalkan urusan dunia dengan sepenuh hati serta ikhlas kerana Allah.
Kita meninggalkan anak-anak, sanak saudara serta rakan2 dan meninggalkan harta serupalah seperti kita meninggalkan dunia ini menemui Tuhannya. Mandi kita seperti mandinya mayat, memakai ihram serupalah orang yang dikapankan. Meninggalkan urusan dunia seperti keluarnya dari dunia untuk memasuki alam kubur dan mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga, harta dan rumah untuk ibadah haji serupalah dengan perihal orang yang mati meninggalkan dunia ini.


Dilapangan terbang Jeddah

Mudah-mudahan perjalanan ini memberikan satu pengajaran kepada diri ummi untuk muhasabah bahawa suatu hari nanti kematian ini benar-benar terjadi pada diri. Harta, anak-anak dan semua kesenangan dunia akan ditinggalkan dan harta yang paling berharga adalah anak-anak yang soleh yang dapat mendoakan kita, Insyaallah.

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
(Surah Ibrahim :40)


Insyaallah bersambung di lain kali jika dikurniakan Allah kesempatan dan umur yang panjang, ummi ingin berkongsi cerita2 yang dapat menjadikan pengajaran dan muhasabah diri.