Assalamu'alaikum syukur pada Allah Taala kerana diberi kekuatan oleh Allah kepada ummu untuk berkongsi bersama dengan pembaca setia blog Jiwa hamba ini. Terima kasih atas kata-kata perangsang dan doa untuk arwah ‘Ammar telah menguatkan lagi hati ummu yang amat merindui anakanda ini, bangunlah ummu teruskan perjuangan anakanda tersayang kerana yakinlah akan firman Allah Taala:

“ Orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang maaruf dan mencegah dari perbuatan mungkar dan kepada Allah kembali segala urusan.”

(Al-Hajj:41)

InsyaAllah pada entri kali ini ummu cuba menggali kata-kata anakanda yang amat bermakna sekali iaitu:

“Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat.”

InsyaAllah pada kali ini ummu cuba untuk menafsir kembali mutiara kata anakanda yang berbunyi seperti di atas, anakanda ini dia merasai bahawa dunia ini sebagai ladang ahkiratnya. Kita mesti memahami bahawa orang mukmin yang sebenarnya iaitu mereka mengetahui hakikat hidup yang sebenarnya dan harga dunia berbanding dengan ahkirat seperti firman Allah Taala yang bermaksud:

“ Dan tiadalah kehidupan dunia itu selain dari main-main dan senda gurau sahaja dan sesungguhnya kampung ahkirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu memahaminya.”
(al-An’aam: 32)


Kehidupan dunia tidak dapat melalaikan dan mengganggu kita daripada daripada melaksanakan tujuan dan matlamat kita diciptakan Allah di dunia ini dan menganggap dunia ini sebagai satu medan untuk melakukan taat kepada Allah dan mencapai keredhaanNya


Prinsip-prinsip yang dipegang oleh anakanda dalam hidupnya untuk mencapai matlamat hidupnya dan diarahkan kejalan Islam, beliau mengetahui dan beriltizam dengan beberapa perkara seperti berikut:


1. Mengetahui matlamat hidup dengan jelas adalah penting untuk menjadi benteng dalam dunia yang fana ini sebagimana dalam firman Allah yang bermaksud:

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali supaya mereka mengabdikan diri kepada-Ku.”

(Adz-Dzaariyaat: 56)


2. Nilai dunia berbanding dengan nilai ahkirat seperti firman Allah Taala yang bermaksud:

“Apakah kamu puas dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan ahkirat, pada hal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) ahkirat hanyalah sedikit.”

(At-Taubah: 38)

“Itulah kesenagan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga).”

( Ali-imran: 14)

(Hadith riwayat At-Tirmidhi, Ibn Majah dan al-Hakim: At-Ttirmidhi berkata: Hadith ini adalah Hasan sahih).

“Dan pada suatu hari (yang lain pula) Rasullulah saw telah melihat bangkai seekor anak kambing yang telah dibuang oleh tuanya, maka Rasullulah saw berpaling pada para sahabatnya dan bersabda: “Tidakkah kamu terfikir bagaimana tidah berharganya bangkai kambing ini pada tuannya. Demi Allah, dunia lebih hina pada pandangan Allah dari kambing ini menurut pandangan tuannya. Kalaulah dunia ini sama (nilainya) di sisi Allah dengan sehelai sayap nyamuk nescaya Allah tidak memberi minum kepada orang kafir walau seteguk airpun.”


Inilah bayangan dunia kalau kita mengejarnya tanpa fikir bahawa kita akan kembali ke kehidupan yang kekal iaitu ahkirat maka rugilah kita. Apa yang kita nak bawa balik pada Allah nanti.

3. Mengetahui dan sedar bahawa maut itu suatu perkara yang pasti dan mestilah mengambil pengajaran daripadanya. Firman Allah Taala yang bermaksud:

“ Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan sesungguhnya pada hari kiamat sahaja disempurnakan pahala kamu. Barang siapa dijauhkan neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenagan yang memperdayakan.”
(Ali-imran: 185)

Telah diriwayatkan pula dari Abu Hurairah bahawa beliau telah berkata:
“Kami keluar bersama-sama Rasullulah mengiringi satu jenazah , maka Rasullulah duduk disisi kubur dan bersabda:
Tidak berlalu satu hari pun melainkan kubur ini menyeru dengan suara yang kuat dan lantang. “Wahai anak Adam, engkau telah melupakan daku, tidakkah engkau tahu bahawa aku ini rumah (tempat) berdagang, ruamh (tempat) yang sunyi, rumah (tempat) ulat-ulat, ruamh (tempat) yang sempit kecualilah Allah melapangkan aku untuknya.” Kemudian Rasullulah saw bersabda: “Kubur ini satu taman dari taman syurga atau salah satu lubang dari lubang-lubang neraka.:

(Hadith riwayat at-Tabarani)

4. Mendalami hakikat Islam dengan mendalami, mempelajari dan mengetahui dasar-dasar Islam, hukum-hukumnya dan halal haramnya. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan katakanlah: Tuhan-ku, tambahlah ilmuku.”
(Thaha: 114)

5. Mengetahui hakikat jahiliah dengan cara mengenali aliran fikiran, mazhab dan garis perjuangan di samping mencari ketempangan dan kecacatannya. Juga mengetahui bahaya dan bencananya supaya dapat mengelakakan tipu dayanya disamping dapat membuat persediaan yang sepatutnya untuk menghadapi dan memeranginya seperti sabda Rasullulah saw:

“ Sesiapa yang mempelajari bahasa sesuatu kaum itu beliau akan terselamat daripada tipu helah mereka.”


Berfirman Allah Taala yang bermaksud:

"Wahai manusia, sesungguhnya dunia itu ialah kampung bagi sesiapa yang tiada kampung. Harta bagi mereka yang tiada harta. Bagi dunia itu menghimpunkannya orang yang tidak berakal. Orang yang bergembira dengan dunia itu ialah orang yang tidak faham mengenainya. Di dunia itu akan bakhillah orang yang tidak bertawakal.

Orang yang memburu segala keinginan dunia ialah orang yang tidak benar-benar mengenalinya.

Maka, barangsiapa yang inginkan nikmat yang akan hilang dan kehidupan yang sementara, maka sesungguhnya ia telah menzalimi dirinya sendiri serta menderhakai Tuhannya. Dia melupai akhiratnya manakala dunia menipunya dan dia mengingini zahir dan batin dari dunia ini.

Sesungguhnya mereka yang melakukan dosa akan menerima balasan terhadap apa yang mereka kerjakan.

Wahai anak Adam, bergembala, berniaga dan berjual belilah dengan-Ku. Berurusanlah dengan-Ku, dan pintalah kesempurnaan daripadaKu terhadap keuntungan-keuntungan dirimu.

Di sisiKu apa-apa yang tidak dapat digambarkan oleh penglihatan mata, tidak didengar oleh telinga dan tidak terlintas di dalam hati. Tidak akan habis dan tidak juga tidak berkurangan khazanahKu, sesungguhnya Akulah Tuhan Yang Maha Pemberi lagi Maha Mulia."

(Kitab Imam Al-Ghazali : Al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsiah)



Ini pandangan anakanda ‘Ammar dalam blognya:

MATLAMAT YANG TERSASAR

Sekiranya perkara pokok tidak menepati yang sepatutnya, rosak segalanya. Pohon yang tumbuh dari baka yang buruk, buahnya tidak lebat lagi buruk tuaiannya. Kerap kali saya lari dari matlamat Mardhatillah. Datang kelas bukan mencari hambatan redha ilahi, tapi kerana nak jumpa si dia. Selak buku bukan kerana Allah, tapi dek sibuk kejar silibus.

Gagal jawabnya. Sia-sia.

Penat yang kerugian. Hasilnya tiada berkah.

NILAIAN MANUSIA

Kita manusia sering tersasar kayu ukurnya. Hanya berhasrat memancing redha manusia kerap kali lupa akan pemilik hakiki redha itu. Kerana diukur akan sanjung manusia itu diketepikan sandaran segala usaha dan kudrat kita. Akhirnya semua jadi, haba-an mantsuraa. Ya! Sia-sia!

Bayangkan penat sengkang mata kita, lenguh duduknya, pening kepalanya, dua bulan tidak keluar rumah menelaah kitab-kitab medik, hanyalah menjadi bukti usaha sia-sia, hilang berkahnya hanya kerana sandaran segala usaha itu adalah bukan kerana Allah.

Ingat semua ini hanyalah landasan wasilah kita bagi menggapai matlamat tertinggi, ghayah ‘aliyah.
ALLAH!

Insyaallah ummu menyeru kepada adik-adik nya juga ahli keluarga terutama pada diri ummu dan abahnya ambilah iktibar dan redhalah kerana Allah telah memilih ‘Ammar untuk kembali kepadanya dalam keadaan yang amat baik supaya menjadi tarbiyah kepada keluarga kami. Tidak ada jalan yang diredhai oleh Allah kecuali jalan Islam yang mana kita mengenali hakikat kehidupan dan juga matlamatnya yang sama-sama mengejar keredhaan Illahi dan kehidupan sesudah mati. Marilah kita jadikan kematian satu pengajaran untuk kita kembali mendekatkan diri pada Illahi kerana kematian ini akan tiba bila-bila masa sahaja tidak mengira usia.

Wallahua’lam