Alhamdulillah bertemu kembali setelah sekian lama membisu.

 

 Syukur, Alhamdulillah atas nikmat yang telah Allah anugerahkan dan masih boleh bernafas di dunia yang fana ini. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad Rasulullah saw, serta keluarga, sahabat2 baginda semuanya.

Sudah hampir 4 tahun arwah 'Ammar meninggalkan kami, tetapi semuanya terasa amat pantas dan hati ini tidak pernah rasa putus merinduinya.

" Ya Allah Engkaulah tempat kami memohon pertolongan dan tempat mengadu. Hanya Engkaulah yang mengetahui bagaimana perasaan kami dan hanya pada Engkau sahaja tempat kami kembali. Ya Allah, jika Engkau mengambil ku kembali kepada Mu, ambillah aku dalam keadaan husnul khatimah." Ameen Rabb.

Jom kita muhasabah kembali kehidupan kita ini, akhirnya kita akan kembali menuju Allah. Persoalannya adakah kembalinya kita kepada Allah dalam keadaan diredhai oleh Allah?

 Wahai anak-anak semua marilah kita muhasabah diri diri biarlah perjalanan kita menuju Allah dibawa dengan hati yang sihat, sejahtera, hidup dan basah mengingatiNya. Kita perlu sentiasa menilai, mempersiapkan diri dan berbekalah dengan bekalan takwa.

 Firman Allah dalam surah Al-Baqarah: 197

  وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰ‌ۚ وَٱتَّقُونِ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ (١٩٧)...

Maksudnya: ...dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri dan bertakwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya). (197)

 Ibnu Jauzi menyebut: "Jalan menuju Allah bukanlah jauhnya perjalanan kaki, namun ia adalah perjalanan hati."

 Sebab itulah hati merupakan tempat kepada sasaran tarbiyah, wahai anak-anak semua jangan dibiarkan hati kita kosong tanpa diintai dan dibelai oleh tarbiyah. Biarkanlah hati kita ditarbiyah kerana dengan hati yang suci inilah akan lahir insan yang bertakwa, sentiasa takut dan meninggalkan apa yang dilarang dan menyuruh kepada yang maaruf. Maka hati yang bersih inilah akan lahir cahaya iman yang sentiasa menerangi kehidupan dan akan hadir ketenangan dalam hidup. Oleh itu, kebahagiaan dan kesejahteraan akan tercapai dalam kehidupan yang panjang ini dan dirasai nikmatnya dalam rangka perjalanan menuju akhirat. Jadilah dunia ini sebagai ladang untuk bercucuk tanam dan hasilnya dituai di akhirat nanti, In sha Allah.